45 νεκροί σε εννέα μήνες στους δρόμους της Κρήτης

Αλκοόλ, ταχύτητα, κακοί δρόμοι το φονικό τρίπτυχο

Ένα ολόκληρο χωριό έχει ξεκληριστεί μέσα σε μια δεκαετία στους δρόμους της Κρήτης με τους νεκρούς από το 2014 μέχρι σήμερα στο νησί να φτάνουν τους 549!

Ο φόρος αίματος στην άσφαλτο βαρύς, βυθίζει κάθε χρόνο στο πένθος δεκάδες οικογένειες. Τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα, έχουν πια γίνει καθημερινότητα στον ΒΟΑΚ. Το πρόβλημα όμως αφορά και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, το δευτερεύον εθνικό, τους επαρχιακούς δρόμους και γενικά τους δρόμους της ενδοχώρας. Όλα αυτά προκαλούν δικαιολογημένη ανησυχία, αφού όλοι αναρωτιόμαστε τι μπορεί να φταίει που το νησί μας μετρά τόσα πολλά θύματα στους δρόμους του.

Ο θρήνος, ο οδυρμός και η αγανάκτηση της κρητικής κοινωνίας μάλιστα γίνονται ακόμα πιο οδυνηρά συναισθήματα καθώς όλο και πιο νέα παιδιά φεύγουν για μια βόλτα με το αμάξι ή το μηχανάκι δεν ξαναγυρνούν ζωντανά ή σακατεύονται έχοντας σπασμένα χέρια, πόδια, κλπ. Με τις χειρουργικές επεμβάσεις στις οποίες υποβλήθηκαν και τις λάμες που σε πολλές περιπτώσεις προστέθηκαν στο σώμα τους να τα συντροφεύουν για μια ζωή. Δεν είναι όμως λίγοι και οι τουρίστες που εμπλέκονται σε τροχαία, τραυματίζονται σοβαρά ή χάνουν ακόμα και τη ζωή τους…

Τα στοιχεία για τα θανατηφόρα τροχαία στην Κρήτη, προκαλούν σοκ και δεν υπάρχουν πλέον λόγια που να αρκούν να τα περιγράψουν, την στιγμή που τόσα έχουν ειπωθεί και άλλα τόσα έχουν γραφτεί σχετικά με το τί φταίει και τί πρέπει να γίνει για την αντιμετώπιση του θλιβερού φαινομένου. Τα τροχαία έχουν πάρει διαστάσεις μάστιγας, όμως τίποτα δεν αλλάζει… Μάλιστα, το πιο απαισιόδοξο είναι πως τίποτα δεν αλλάζει δραστικά ούτε από την Πολιτεία ούτε από τη συμπεριφορά των ανθρώπων παρά το τι συμβαίνει καθημερινά, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να βιώνουμε μια γενοκτονία στην άσφαλτο. 

troxaio

Δεν υπάρχει γειτονιά που να μην θρηνεί κάποιο θύμα

Από την αρχή του έτους που διανύουμε μέχρι και χθες 9 Σεπτεμβρίου, 45 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στους δρόμους του νησιού, αναδεικνύοντας μια ανησυχητική πραγματικότητα για την οδική ασφάλεια στην περιοχή. Πολλά μάλιστα από τα τροχαία αυτά, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, σημειώθηκαν ξημερώματα Κυριακής και μεταξύ των ωρών 3 μετά τα μεσάνυκτα με 8 το πρωί. Στην Κρήτη δεν υπάρχει χωριό, δεν υπάρχει γειτονιά που να μην έχει απωλέσει κάποιον δικό της άνθρωπο σε τροχαίο. Το 2014 μέχρι το 2023 στην Κρήτη είχαμε 504 θανάτους από τροχαία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας Κρήτης. Προσθέτοντας στο νούμερο αυτό και τους 45 νεκρούς που είχαν καταγραφεί μέχρι και χθες στην Κρήτη, αντιλαμβάνεται κανείς πως το νούμερο των νεκρών είναι τραγικό… Αν μάλιστα το δούμε συνολικά βέβαια και σε σύγκριση με άλλες χρονιές, ο απολογισμός των θυμάτων της ασφάλτου τη φετινή χρονιά είναι άκρως αποθαρρυντικός…

Οι φονικές αιτίες

Το αλκοόλ, οι μεγάλες ταχύτητες και το κακοδιατηρημένο δίκτυο φαίνεται να αποτελούν το πιο φονικό τρίπτυχο… Τελευταία όμως παρατηρούνται αυξημένα ποσοστά και σε συγκρούσεις Ι.Χ. που δεν εμπλέκεται δεύτερο όχημα. Αυτό σημαίνει πως ο οδηγός είτε ότι  τρέχει πολύ ή ότι μπορεί να έχει καταναλώσει ουσίες όπως επίσης το ότι ενδεχομένως να έχασε τον έλεγχο του οχήματός του λόγω κούρασης ή διάσπασης προσοχής. Παράλληλα, αύξηση παρουσιάζουν τα περιστατικά παράσυρσης πεζών αλλά και οι εκτροπές οχημάτων.

Στις αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων τώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία συγκαταλέγονται επίσης η μη χρήση προστατευτικού κράνους, η στέρηση άδειας ικανότητας οδηγού, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας,  οι αντικανονικοί ελιγμοί και το αντικανονικό προσπέρασμα, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η χρήση κινητού τηλεφώνου, όπως και η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Στις αιτίες ωστόσο δεν μπορούμε να παραλείψουμε το φαινόμενο «Κρητικός οδηγός», το γεγονός ότι ολοένα και περισσότερα ανήλικα παιδιά καταγράφονται να οδηγούν τρακτέρ, αγροτικά αλλά και ΙΧ οχήματα.

Το γεγονός ότι στο μεγαλύτερο μέρος του το οδικό δίκτυο δεν πληροί καμία σύγχρονη προδιαγραφή, αντιθέτως είναι προβληματικό με σημεία καρμανιόλες, κακή χάραξη και οδόστρωμα όπως και το ότι είναι γεμάτο κακοτεχνίες, επικίνδυνα σημεία και με διάφορα έργα να εκτελούνται εδώ και εκεί. Για να προστεθούν επίσης σε όλα αυτά, η κακή οδική συμπεριφορά και η αναρχία που επικρατεί κυρίως από εμάς τους ντόπιους αλλά πολλές φορές και από τους ξένους οδηγούς μας, αλλά και η κατάσταση των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στο νησί με φθαρμένα λάστιχα και διάφορα άλλα μηχανικά προβλήματα.

Καθοριστικό ρόλο όμως για όλα αυτά τα αρνητικά στοιχεία, όπως τόνισε σε δήλωσή του στη Ν.Κ., ο υποστράτηγος και Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Κρήτης, Νίκος Σπυριδάκης παίζει η νοοτροπία μας, επισημαίνοντας πως ” δεν γίνεται να βλέπουμε για παράδειγμα ότι στα 30 θύματα τροχαίων, τα δέκα δεν φορούσαν κράνος και εμείς να συνεχίζουμε να μην φοράμε.  Αυτή η νοοτροπία πρέπει επιτέλους να αλλάξει”. 

spiridakis troxaia

Δυο νεκροί τα τελευταία 24ωρα

Ακόμα δυο θύματα της ασφάλτου θρηνεί η Κρήτη, όταν τα ξημερώματα της Κυριακής ο 39χρονος Γιάννης Αποκορωνιωτάκης που οδηγούσε δίκυκλη μηχανή, έχασε τον έλεγχο και συγκρούστηκε σε πινακίδα στο παραλιακό μέτωπο του Ρεθύμνου, αφήνοντας την τελευταία του πνοή. Το τραγικό τροχαίο σημειώθηκε γύρω στις 5 τα ξημερώματα Κυριακής, στην παραλία του Ρεθύμνου, όταν κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες, ο άντρας έχασε τον έλεγχο της μηχανής που οδηγούσε και προσέκρουσε σε πινακίδα, αφήνοντας στο οδόστρωμα την τελευταία του πνοή. Τον παρέλαβε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ μεταφέροντας τον στο νοσοκομείο Ρεθύμνου όπου διαπιστώθηκε ο θάνατος του.

Σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται πως ο 39χρονος Γιάννης,  δε φορούσε προστατευτικό κράνος με τον χαμό του να  βυθίζει στο πένθος τους οικείους του. Ο Γιάννης ήταν ιδιαίτερα αγαπητός και εργαζόταν σε κατάστημα εστίασης. Πρόκειται για το 44ο θύμα της ασφάλτου από την αρχή του έτους στο νησί και η κηδεία του πραγματοποιήθηκε χθες Δευτέρα, στις 5:00 το απόγευμα στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Γεράνι Ρεθύμνου, απ’ όπου καταγόταν μέσα σε κλίμα οδύνης και βαθιάς θλίψης. 
Μια μέρα μετά και συγκεκριμένα χθες  Δευτέρα το μεσημέρι,  ένας 87χρονος Χανιώτης έχασε τη ζωή του στην περιοχή των Βουκολιών, σε τροχαίο δυστύχημα. Το τροχαίο συνέβη στον δρόμο ανάμεσα στον Ταυρωνίτη και τις Βουκολιές. Σύμφωνα με πληροφορίες ο ηλικιωμένος που ήταν πεζός, παρασύρθηκε από διερχόμενο αυτοκίνητο που οδηγούσε τουρίστας. Ο 87χρονος μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο νοσοκομείο Χανίων βαρύτατα τραυματισμένος και έπειτα από λίγο εξέπνευσε.

nekros troxaio

Τροχαία δίχως τέλος

Με… τροχαίο ατύχημα ξεκίνησε η νέα βδομάδα στην Κρήτη, καθώς λίγο πριν τις 8 χθες το πρωί σημειώθηκε εκτροπή οχήματος στην περιοχή Σαμπά του Δήμου Μινώα Πεδιάδας Κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, ένας οδηγός αυτοκινήτου, στο οποίο επέβαιναν τέσσερα άτομα, έχασε τον έλεγχο του οχήματος του, με αποτέλεσμα να φέρει την εκτροπή του. Όλοι οι επιβάτες εγκλωβίστηκαν στο όχημα, με 3 οχήματα της Πυροσβεστικής και 8 υπαλλήλους να φτάνουν άμεσα στο σημείο, για τον απεγκλωβισμό τους. Ευτυχώς, δεν υπήρξε κάποιος τραυματισμός και όλοι οι επιβαίνοντες είναι καλά στην υγεία τους.
Στο μεταξύ καθημερινό φαινόμενο τείνουν να γίνουν τα τροχαία ατυχήματα στη συμβολή των οδών Ικάρου και Ηροδότου, στη Νέα Αλικαρνασσό Ηρακλείου.
Τελευταίο θύμα ένας οδηγός μοτοσικλέτας, η μηχανή του οποίου συγκρούστηκε το πρωί της Κυριακής με διερχόμενο Ι.Χ.  Ο μοτοσικλετιστής μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο ΠΑΓΝΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ευτυχώς, σοβαρά τραύματα.
Για σημείο καρμανιόλα μιλούν κάτοικοι της περιοχής που ζητούν άμεσα παρεμβάσεις για να μην θρηνήσουμε θύματα. Όπως τονίζουν  το φανάρι είναι τοποθετημένο σε λάθος σημείο με αποτέλεσμα να μην είναι ορατό στους μη καλά γνωρίζοντες την περιοχή οδηγούς.

Μικρή μείωση των θανατηφόρων το 2023

Μικρή μείωση των θανατηφόρων τροχαίων στην Κρήτη είχε σημειωθεί κατά το 2023 σε σχέση με το 2022. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κρήτης και των Υπηρεσιών Τροχαίας, κατά το έτος 2023 σε επίπεδο Κρήτης σημειώθηκαν συνολικά 165 τροχαία ατυχήματα με 32 θανάσιμους τραυματισμούς, 37 σοβαρούς τραυματισμούς και 142 ελαφρούς τραυματισμούς. Υπενθυμίζεται πως το 2022, σε σύνολο 172 τροχαίων ατυχημάτων είχαν σημειωθεί 44 θανάσιμοι τραυματισμοί, 46 σοβαροί και 146 ελαφροί τραυματισμοί.
Από τα θανατηφόρα τροχαία, 12 καταγράφηκαν στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, επτά στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, πέντε στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, ένα στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου και επτά στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ., από την ανάλυση των αιτιών πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων με θανάσιμους τραυματισμούς έτους 2023, μεταξύ των αιτιών και σύμφωνα με τα αποτελέσματα των εργαστηριακών τοξικολογικών εξετάσεων, σε 17 περιπτώσεις θανάσιμων τραυματισμών ανιχνεύτηκε κατανάλωση αλκοόλης ή ναρκωτικής ουσίας. Στο πλαίσιο των προληπτικών τροχονομικών ελέγχων βεβαίωσης επικίνδυνων παραβάσεων που σχετίζονται με την πρόκληση τροχαίου ατυχήματος, το 2023 βεβαιώθηκαν συνολικά 5.474 παραβάσεις μέθης οδηγών έναντι 4.778 το 2022. Νούμερα απογοητευτικά που δείχνουν με τον πιο σκληρό τρόπο ότι κάτι δεν πάει καλά… 

ΔΕΝ ΒΑΖΟΥΝ ΜΥΑΛΟ ΟΙ ΟΔΗΓΟΙ 

2.980 παραβάσεις του ΚΟΚ σε μία εβδομάδα

Ενδεικτικό της λανθασμένης νοοτροπίας που αρκετοί οδηγοί συνεχίζουν να εφαρμόζουν πάνω στο τιμόνι αποτελεί και τα αποτελέσματα των πρόσφατων  τροχονομικών ελέγχων που έγιναν σε δρόμους του νησιού. Σύμφωνα με αυτά, μέσα  μόλις σε μια βδομάδα βεβαιώθηκαν 2.980 παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. 
Αναλυτικά η σχετική ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. αναφέρει πως «στο πλαίσιο στοχευμένων ενεργειών και δράσεων, για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και την ασφαλή μετακίνηση οχημάτων και πολιτών, πραγματοποιήθηκαν κατά το διάστημα από 01 έως 07 Σεπτεμβρίου τροχονομικοί έλεγχοι στην περιφέρεια της Κρήτης. Συγκεκριμένα, συγκροτήθηκαν συνεργεία ελέγχων και πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένοι τροχονομικοί έλεγχοι σε οχήματα, σε διάφορες περιοχές της Κρήτης, όπου ελέγχθηκαν συνολικά (9.632) οχήματα και βεβαιώθηκαν (2.980) παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ως ακολούθως : Υπερβολική Ταχύτητα 346. Μη χρήση προστατευτικού κράνους 298. Στέρηση άδειας ικανότητας οδηγού 231. Μη χρήση ζώνης ασφαλείας 139. Οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος 109. Αντικανονικοί ελιγμοί 79.  Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα 69. Χρήση κινητού τηλεφώνου 42. Αντικανονικό προσπέρασμα 27. Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη 27. Λοιπές παραβάσεις 1.613. Να σημειωθεί από την άλλη πλευρά ότι κατά το 2023, αστυνομικοί των Υπηρεσιών της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης πραγματοποίησαν ενημερωτικές δράσεις σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής τις οποίες παρακολούθησαν 17.086 πολίτες (μαθητές και ενήλικες). 

Οδηγίες της ΕΛ.ΑΣ.

Όπως πάντως τονίζει η ΕΛ.ΑΣ. η σωστή οδική συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτυού και η τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας είναι βασικές προϋποθέσεις, τόσο για την ασφαλή μετακίνηση, όσο και για την αποφυγή των τροχαίων ατυχημάτων. Σημειώνοντας δε πως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας, οδηγώ με Ασφάλεια σημαίνει, σύμφωνα με τον ΕΛ.ΑΣ. ότι:
• Μαθαίνω και εφαρμόζω τον Κ.Ο.Κ.
• Δεν οδηγώ όταν έχω καταναλώσει οινοπνευματώδη ποτά.
• Σέβομαι τα όρια ταχύτητας.
• Δεν κάνω αντικανονικά προσπεράσματα.
• Δεν παραβιάζω τον κόκκινο σηματοδότη.
• Σταματώ στο STOP και δίνω προτεραιότητα.
• Δίνω προτεραιότητα στους πεζούς και στα άτομα με ειδικές ανάγκες.
• Σέβομαι τα σήματα και τις υποδείξεις των τροχονόμων.
• Φορώ πάντοτε ζώνη ασφαλείας.
• Τοποθετώ τα παιδιά στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου και τους φορώ ζώνη ασφαλείας.
• Σε περίπτωση που οδηγώ ή είμαι συνεπιβάτης σε μοτοσικλέτα φορώ πάντα κράνος.
• Πριν ξεκινήσω για ταξίδι ελέγχω το όχημα που θα οδηγήσω.