Εκτός “κάδρου” ο Δήμος Ηρακλείου: Δεν αναγνωρίζεται ως συνιδιοκτήτης του “Ν. Καζαντζάκης”

«Δεν αναγνωρίζεται ιδιοκτησία του Δήμου Ηρακλείου στο αεροδρόμιο», η απάντηση Σταϊκούρα σε ερώτηση του Χάρη Μαμουλάκη για την έκταση του “Νίκος Καζαντζάκης”

«Πρώτη φορά ακούω ότι ο Δήμος Ηρακλείου είναι συνιδιοκτήτης στην έκταση του αεροδρομίου», είχε πει περιοδεύοντας στην Κρήτη, λίγο πριν τις ευρωεκλογές, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος. Η αναφορά είχε προκαλέσει αίσθηση τότε, μιας και είναι γνωστό ότι ο Δήμος Ηρακλείου είναι συνιδιοκτήτης κατά το 1/3 περίπου στην έκταση, ωστόσο μόνο τυχαία ή εκ παραδρομής δεν ήταν τελικά. 

Χθες είχαμε και νέα αναφορά- “βόμβα”, διά στόματος αυτή τη φορά του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα στη Βουλή. Απαντώντας σε επερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Χάρη Μαμουλάκη, ο υπουργός παρουσίασε την ιδιοκτησιακή εικόνα της μεγάλης έκτασης, δίχως να αναφέρεται πουθενά, ούτε σε ένα τ.μ. γης, ως ιδιοκτήτης ο Δήμος Ηρακλείου! 

Μάλιστα, ο κ. Σταϊκούρας παρουσίασε και κατέθεσε την τεχνική έκθεση που έχει στα χέρια του το υπουργείο και με αυτήν, όπως είναι προφανές, πορεύεται στις κινήσεις της ως προς το κρίσιμο ζήτημα της αξιοποίησης του “φιλέτου” του αεροδρομίου η κυβέρνηση, με βάση την οποία βασικός ιδιοκτήτης της έκτασης είναι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, μικρότερος ιδιοκτήτης το υπουργείο Υποδομών και το υπόλοιπο χαρακτηρίζεται ως αγνώστου ιδιοκτησιακά προέλευσης! 

«Στο πλαίσιο της ως εγκεκριμένης μελέτης αεροφωτογράφισης, δημιουργίας ορθοφωτοχαρτών και σύνταξης Φωτογραμμετρικών Διαγραμμάτων για την αξιοποίηση του ευρύτερου χώρου του υφιστάμενου αερολιμένα, συντάχθηκε ο Πίνακας Προέλευσης Εκτάσεων κατά ΦΕΚ, ο οποίος συνοδεύεται από αντίστοιχο Διάγραμμα και Τεχνική Έκθεση. 

Σύμφωνα με τον Πίνακα, το σύνολο των εκτάσεων που απεικονίζονται εκτιμάται σε 2.573.400 τ.μ. Εκ της μελέτης προκύπτει ότι, εξ αυτών, 2.219.774 τ.μ. είναι ιδιοκτησίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, 253,255 τ.μ. είναι ιδιοκτησίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και τα άλλα άγνωστης προέλευσης. Γι’ αυτό το ΤΑΙΠΕΔ θα διερευνήσει περαιτέρω το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης» ήταν η αναφορά- “βόμβα” διά στόματος Σταϊκούρα. 

Όπως γίνεται αντιληπτό, εφόσον κατά τη διερεύνηση του ιδιοκτησιακού που θα γίνει από το ΤΑΙΠΕΔ δεν προκύψει κάποια θεαματική αλλαγή και δεν αναγνωριστεί από πλευράς υπουργείου ο Δήμος Ηρακλείου ως συνιδιοκτήτης, τότε μιλάμε για μια “τορπίλη”, διότι ο Δήμος Ηρακλείου χάνει ένα κρίσιμο διαπραγματευτικό “χαρτί” ως προς το στοίχημα αξιοποίησης του “φιλέτου” προς όφελος του ίδιου και της τοπικής κοινωνίας. Διότι πολύ απλά αλλιώς διαπραγματεύεται κάποιος ως απλά άμεσα ενδιαφερόμενος τοπικός φορέας και αλλιώς ως συνιδιοκτήτης! 

Η συνάντηση Καλοκαιρινού-Σταϊκούρα 

Η αναφορά- “βόμβα” του Χρήστου Σταϊκούρα, ότι στα επίσημα στοιχεία, εκθέσεις και μελέτες δεν αναγνωρίζεται πουθενά ως ιδιοκτήτης της έκτασης του αερολιμένα ο Δήμος Ηρακλείου, έγινε στα έδρανα της Βουλής, λίγες ώρες πριν το ραντεβού του υπουργού Υποδομών με τον δήμαρχο Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινό. 

O δήμαρχος βρέθηκε το απόγευμα στο γραφείο του υπουργού, με διπλή ατζέντα, το έργο του ΒΟΑΚ και δη την παράκαμψη Ηρακλείου, όπου ο Δήμος έχει προσφύγει στο ΣτΕ για να αποτρέψει διχοτόμηση της πόλης και την αξιοποίηση του αερολιμένα “Ν. Καζαντζάκης”. Οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι ο κ. Καλοκαιρινός πήγε προετοιμασμένος στο υπουργείο, κρατώντας ανά χείρας φακέλους, έγγραφα και στοιχεία που τεκμηριώνουν ως συνιδιοκτήτη τον Δήμο Ηρακλείου σε ένα μεγάλο μέρος της έκτασης του αερολιμένα “Ν. Καζαντζάκης”. 

Χθες το βράδυ δεν είχε βγει κάτι ως προς το αποτέλεσμα της συνάντησης, και αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον τι αντίδραση και τοποθέτηση θα έχουμε σήμερα από τη μεριά της δημοτικής Αρχής Ηρακλείου. 

Προανήγγειλε σύσκεψη 

Απαντώντας στον Χάρη Μαμουλάκη, ο υπουργός Υποδομών παρουσίασε τα όσα έχουν γίνει διαδικαστικά σε επίπεδο προετοιμασίας για την αξιοποίηση του “φιλέτου” του αεροδρομίου Ηρακλείου, με σημείο αναφοράς την ανάθεση της εκπόνησης μελέτης σκοπιμότητας στο ΤΑΙΠΕΔ και επανέλαβε τις αόριστες καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις, λέγοντας πως δεν υπάρχουν προειλημμένες αποφάσεις και πως «η έκταση του υφιστάμενου αεροδρομίου θα αναπτυχθεί ως αναπόσπαστο τμήμα της πόλης του Ηρακλείου και της ευρύτερης αστικής περιοχής της, επ’ ωφελεία του περιβάλλοντος και της εθνικής οικονομίας». 

Παράλληλα προανήγγειλε μια ευρεία σύσκεψη στο αεροδρόμιο “Ν. Καζαντζάκης”, το πιθανότερο στα μέσα Σεπτεμβρίου, όπου με τη συμμετοχή βουλευτών και τοπικών φορέων θα τεθεί επί τάπητος η κατάσταση στο αεροδρόμιο, η πορεία υλοποίησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι και το ζήτημα της αξιοποίησης της έκτασης του “Ν. Καζαντζάκης” όταν κλείσει. 

Χ. Μαμουλάκης: «Απαξίωση της τοπικής κοινωνίας» 

Η αναφορά αυτή, όπως και τα υπόλοιπα λεγόμενα του υπουργού Υποδομών δεν πέρασαν βεβαίως έτσι από τον Χάρη Μαμουλάκη, ο οποίος κάνει λόγο για απαξίωση της τοπικής κοινωνίας και συνεχείς κυβερνητικές ανακολουθίες στο ζήτημα της αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”. 

Απαντώντας στον Χάρη Μαμουλάκη στη Βουλή, λίγο πριν υποδεχτεί τον δήμαρχο Ηρακλείου, ο υπουργός Υποδομών παρουσίασε τα στοιχεία του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, δίχως να αναγνωρίζεται πουθενά ως συνιδιοκτήτης ο Δήμος Ηρακλείου

Ο τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχίας-βουλευτής Ηρακλείου ζήτησε να έχει η τοπική κοινωνία εύλογο, ενεργό και ουσιαστικό ρόλο στην αξιοποίηση της έκτασης, επεσήμανε την τεράστια αξία του ακινήτου, το οποίο θεωρείται το καλύτερο ακίνητο της Ελλάδας με αξία, σύμφωνα με ορκωτούς εκτιμητές της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, 1.200.000.000 ευρώ, με το 1/3 της έκτασης να ανήκει ιδιοκτησιακά στον Δήμο Ηρακλείου και έθεσε στον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών τα ερωτήματα: 

1. Ποιες προτάσεις σχετικά με το “Νίκος Καζαντζάκης” έχει καταθέσει η ομάδα εργασίας του Δεκεμβρίου του 2019, που ανέφερε ο υφυπουργός Οικονομικών κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης το 2020; 

2. Πότε, με ποιο τρόπο και τι περιλαμβάνει η τροποποιημένη δανειακή σύμβαση χρηματοδότησης της συμβολής του ελληνικού Δημοσίου για την κατασκευή του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου, που υπεγράφη αρχικώς τον Ιανουάριο του 2020 με αντισυμβαλλόμενους το Ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων; 

3. Ισχύει ότι υπήρξε αποδέσμευση της χρηματοδότησης της ΕΤΕπ από το ορόσημο που σχετίζεται με την αξιοποίηση της έκτασης στο “Νίκος Καζαντζάκης”; 

4. Ποια είναι η ακριβής έκταση του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης” που ανατέθηκε να ωριμάσει μελετητικά από το ΤΑΙΠΕΔ; Σε ποιον ανήκει η εν λόγω έκταση; 

5. Ενδέχεται να αυξηθεί η επιφάνεια της έκτασης που ανατέθηκε να ωριμάσει μελετητικά από το ΤΑΙΠΕΔ; 

6. Ποιο είναι το ακριβές ιδιοκτησιακό καθεστώς όλης της έκτασης του νυν αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”; Έχει οριστικοποιηθεί η διαλεύκανσή του; 

7. Με ποιο τρόπο και πότε θα εμπλακεί στον σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων η Αυτοδιοίκηση;

8. Πώς θα ενταχθεί ο σχεδιασμός αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης” στο συνολικότερο στρατηγικό σχέδιο για την ανάπλαση της περιοχής του Ηρακλείου;

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο κ. Μαμουλάκης, «από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών κατέθεσε πίνακες από τεχνική έκθεση, που συντάχθηκε τον Φεβρουάριο του 2023, σχετικά με την προέλευση των διάφορων εκτάσεων του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”, που δεν αναγνωρίζουν τον Δήμο Ηρακλείου ως ιδιοκτήτη».