Ηράκλειο: Η «συμμορία» στο ΕΠΑΛ – Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying)

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying) επανήλθε με τον πλέον τραγικό τρόπο στο προσκήνιο μετά την αυτοκτονία του 14χρονου μαθητή στην Αθήνα.

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying) επανήλθε με τον πλέον τραγικό τρόπο στο προσκήνιο μετά την αυτοκτονία του 14χρονου μαθητή στην Αθήνα.

Μια αυτοκτονία που αρχικά συνδέθηκε με τη μάστιγα της ανεξέλεγκτης χρήσης του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από παιδιά και εφήβους, όμως πολύ γρήγορα – σύμφωνα με τα όσα έχουν δηλώσει συμμαθητές του 14χρονου και γονείς – αποκαλύφθηκε πως το παιδί είχε πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού και μάλιστα με κακοποιητικές συμπεριφορές που ήταν επαναλαμβανόμενες, ΕΝΤΟΣ του σχολικού συγκροτήματος.

Ενδεχομένως, αν τα στόματα που τώρα μιλούν με ευκολία μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες είχαν “ανοίξει” νωρίτερα, αν το θέμα είχε γίνει γνωστό από την πρώτη στιγμή, τότε η εξέλιξη να ήταν διαφορετική.

Τι συμβαίνει στο Ηράκλειο;

Και ερχόμαστε τώρα στα …δικά μας. Όπως συμβαίνει πάντοτε μετά από ένα τραγικό γεγονός και αφού η κοινωνία “πέσει από τα σύννεφα”, τα στόματα “ανοίγουν”. Τα “καλά κρυμμένα μυστικά” που μέχρι εκείνη την ώρα παρέμεναν στους τέσσερις τοίχους ενός σχολείου, αρχίζουν να βγαίνουν προς τα έξω. Και συνήθως τα λένε οι άνθρωποι που καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με αυτά, που θέλουν να τα λύσουν γιατί προβληματίζονται. Γιατί γίνονται και οι ίδιοι μάρτυρες των περιστατικών ή είναι οι ίδιοι οι αποδέκτες συμπεριφορών που έχουν ξεκόψει από τον αλγόριθμο της σωστής σχολικής συμπεριφοράς και των κανόνων που – πρέπει να – εφαρμόζονται στα σχολεία.

Το ekriti.gr έγινε αποδέκτης των σοβαρών περιστατικών που συμβαίνουν σε Επαγγελματικό Λύκειο της πόλης. Εκεί όπου – σύμφωνα με πληροφορίες – δρα μια ομάδα μαθητών με χαρακτηριστικά “συμμορίας”. Ο αριθμός τους φτάνει τα πέντε άτομα, τα οποία επιδεικνύουν ακραία αντικοινωνική συμπεριφορά και είναι πρωταγωνιστές πολλών επεισοδίων εντός της σχολικής Μονάδας. Για να το πούμε απλά, είναι οι τραμπούκοι και οι νταήδες του σχολείου.

Τα περιστατικά που μας αναφέρθηκαν είναι πολλά. Από προσβλητικές συμπεριφορές και ενέργειες που στρέφονται κατά μαθητών του ΕΠΑΛ, αλλά και εναντίον καθηγητών που προσπαθούν να τους υποδείξουν τα αυτονόητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα της συγκεκριμένης ομάδας (αγέλης) των μαθητών έχει απασχολήσει έντονα το διδακτικό προσωπικό. Το γραφειοκρατικά δομημένο και άκρως πολύπλοκο σύστημα επιβολής των σχολικών ποινών όμως, δεν αφήνει και πολλά περιθώρια. Έτσι αυτό που παραμένει είναι το ίδιο το πρόβλημα.

Προφανώς και – όπως συμβαίνει σε όλες τις αντίστοιχες περιπτώσεις – η πλειοψηφία των μαθητών γίνεται δέκτης όλων αυτών των βίαιων περιστατικών χωρίς να αντιδρά ουσιαστικά, ενώ από την πλευρά τους οι καθηγητές έχουν σε πολλές περιπτώσεις “δεμένα” τα χέρια τους. Ωστόσο, η σιωπή σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να αποβεί μοιραία. Γι αυτό και η λήψη μέτρων προκειμένου να μην φτάνουμε στο σημείο να θρηνούμε παιδιά, είναι επιτακτική.

“Υπάρχουν περιστατικά σχολικού εκφοβισμού”

Για το θέμα, επικοινωνήσαμε με τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ηρακλείου κ. Ιωάννη Καραγιαννίδη, ο οποίος ανέφερε πως δεν υπάρχει επίσημη καταγγελία για περιστατικά βίας σε ΕΠΑΛ, μια διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθείται όπου επισημαίνονται προβλήματα, προκειμένου να δρομολογούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

“Δεν έχει υποβληθεί επίσημα κάποια καταγγελία για συγκεκριμένο σχολείο και ειδικότερα για Επαγγελματικό Λύκειο στο Ηράκλειο. Σε τοπικό επίπεδο υπάρχουν περιστατικά σχολικού, όχι στον βαθμό και στο μέγεθος που καταγράφονται στα μεγάλα αστικά κέντρα. Ωστόσο δεν έχουν εκλείψει. Ειδικά τα δύο τελευταία χρόνια, όπου είχαμε τους περιορισμούς από την πανδημία του κορωνοϊού υπήρξαν δυσκολίες για μαθητές και γονείς και αυτά το βλέπουμε να αντικατοπτρίζεται σ΄ ένα βαθμό στα σχολεία μας”, ανέφερε στο ekriti.gr, ο κ. Καραγιαννίδης επισημαίνοντας πως μόλις γίνει αντιληπτό κάποιο περιστατικό θα πρέπει άμεσα να γίνεται καταγγελία στη σχολική μονάδα και στη διεύθυνση του σχολείου προκειμένου να εκκινεί τις σχετικές διαδικασίες.