Κρήτη: Επιτέλους, να μπει ένα τέλος στα τροχαία ατυχήματα!

Πώς φορείς του νησιού συσπειρώνονται γύρω από ένα πρόγραμμα- Οι πρώτες επαφές και οι τελικοί στόχοι.

Πόσα σπίτια έχουν θρηνήσει έναν νεκρό- θύμα της ασφάλτου, όπως συνηθίζουμε να τους χαρακτηρίζουμε;
Πόσοι άνθρωποι έμειναν καθηλωμένοι σε ένα καροτσάκι, πόσοι δεν μπόρεσαν ξανά να χορέψουν, πόσα όνειρα γκρεμίστηκαν μέσα σε μια στιγμή;
Είναι, όμως, η «κακιά στιγμή» ή μια σειρά από γεγονότα που οδηγούν, τελικά, σε ένα τροχαίο;
Όλοι οι παράγοντες που παίζουν ρόλο στην οδική συμπεριφορά των Κρητικών συζητήθηκαν το μεσημέρι της Τετάρτης 30 Οκτωβρίου, σε σύσκεψη που έγινε στο πλαίσιο του έργου Erasmus+ με τίτλο «Ανάπτυξη δεξιοτήτων αντίληψης κινδύνου και λήψης ασφαλούς απόφασης στους έφηβους σε ζητήματα οδικής ασφάλειας» (SAFETeen).

elmepa trohaia synantisi


Η συνάντηση έγινε στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, εξάλλου το ΕΛΜΕΠΑ είναι εταίρος του έργου, όπως και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης και το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας.
Εκπρόσωποι της Περιφέρειας Κρήτης, της τροχαίας, του ΕΚΑΒ, σύλλογοι που ασχολούνται με τους τραυματισμούς και τους θανάτους εξ αιτίας εμπλοκής σε τροχαία συμβάντα συμμετείχαν στη συνάντηση, που αποτέλεσε μονάχα μια αρχή για τα όσα ακολουθήσουν ως το τέλος του έργου, τον Δεκέμβριο του 2026.
Στόχος είναι, εκτός των άλλων, να δημιουργηθούν 2 εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές, για παιδιά αλλά και εκπαιδευτικούς. Τη μία θα μπορεί να τη χρησιμοποιεί ένα παιδί και από το σπίτι του, θα διαμορφώνει σενάρια που, ουσιαστικά, θα δείχνουν τι συνέπειες θα υπάρξουν όταν ληφθούν λανθασμένες αποφάσεις. Έτσι, θα μπορούν να διακρίνουν καλύτερα ποιες είναι οι σωστές επιλογές που μπορούν να ακολουθήσουν. 

elmepa trohaia synantisi


Ακόμα, θα δημιουργηθεί ένα εργαλείο έκτακτης ανάγκης, κάτι σα σύμβουλος την κατάλληλη στιγμή που θα αξιολογεί την κατάσταση, στην οποία βρίσκεται το εκάστοτε άτομα, το σώμα, τα συναισθήματα, τη σκέψη του, κατά πόσο είναι όλα σε καλό επίπεδο και είναι σε θέση να μετακινηθεί με ασφάλεια. Ουσιαστικά, κάτι σαν… καμπανάκι όταν κάτι δεν πάει καλά και να το να πιάσουμε τιμόνι στα χέρια μας δεν είναι και τόσο καλή ιδέα.
Όπως ανέφερε στο Cretalive η καθηγήτρια του ΕΛΜΕΠΑ Μαρία Παπαδακάκη, συζητήθηκε το ποια είναι τα ευάλωτα παιδιά και υπό ποιες συνθήκες τίθενται σε κίνδυνο. Στόχος είναι όλοι οι συναρμόδιοι φορείς να καταλήξουν σε προτάσεις που θα κατατεθούν και στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Από πλευράς του διευθυντή της ΠΔΕ Κρήτης, κ. Μανώλη Καρτσωνάκη, τονίστηκε πως είναι ανάγκη τα σχολεία να ακολουθήσουν μοντέλα άλλων κρατών προκειμένου οι μαθητές να ενσωματώνονται στην κοινωνία, στην πραγματικότητα που επικρατεί εκεί έξω και να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους καταστήσει ικανούς να ανταποκριθούν στις όποιες συνθήκες.

Όλοι οι φορείς συμφώνησαν πως ό,τι γίνει πρέπει να έχει την ενεργό συμμετοχή των γονέων, της οικογένειας, διαφορετικά θα υπάρχει ένα κενό που δύσκολα θα καλυφθεί.

Τονίστηκε πως ρόλο στα τροχαία παίζει η κουλτούρα μας που ευνοεί ανάλογες συμπεριφορές ενώ τα ευάλωτα παιδιά, με χαμηλή αυτοεκτίμηση, είναι επιρρεπή στη χειραγώγηση και επηρεάζονται πολύ από τους συνομήλικους τους. Πιο ευάλωτα είναι τα αγόρια, λόγω του τρόπου που μεγαλώνουν, αλλά και άτομα που προέρχονται από αγροτικές περιοχές. 

Κάποιοι προβαίνουν σε ριψοκίνδυνες πράξεις για να εντυπωσιάσουν την παρέα τους, καταναλώνουν αλκοόλ στο πλαίσιο μιας υποτιθέμενης διασκέδασης.

Οι συμμετέχοντες φορείς ανέφεραν πως στην εξίσωση πρέπει να μπαίνουν, όχι μόνο οι οδηγοί, αλλά και οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Η αρχή έγινε, θα ακολουθήσουν συναντήσεις και δράσεις ως το τέλος του 2026, με την ευχή να μπει κάποτε ένα τέλος σε αυτή τη μάστιγα.