“Κλείδωσε” χρηματοδοτικά με 10 εκατ. ευρώ και είναι προ των πυλών το σωτήριο “λίφτινγκ” στις ασυντήρητες γέφυρες του ΒΟΑΚ
Κρεμάμενοι σοβάδες, σκουριασμένα σίδερα που “χάσκουν” απειλητικά και εμφανείς ρηγματώσεις… Μερικές από τις σοκαριστικές εικόνες που αντικρίζουν διερχόμενοι, ντόπιοι και επισκέπτες στις ασυντήρητες γέφυρες του ΒΟΑΚ και για τις οποίες εικόνες γεννάται πλέον η ελπίδα ότι θα μπει τέλος!
Μετά από μια πολυετή περίοδο αδιαφορίας και εγκατάλειψης, ο δρόμος για την συντήρηση και αποκατάσταση των εκτεταμένων, άκρως εμφανών και ανησυχητικών δια γυμνού οφθαλμού βλαβών που παρουσιάζουν κομβικές γέφυρες του ΒΟΑΚ, όπως αυτές σε Κατσαμπά, Καρτερό, Ληνοπεράματα, Σίσες, Ζουρίδα, Γεροπόταμο Ρεθύμνου, Καλύβες Χανίων κ. α, μοιάζει πλέον ανοιχτός καθώς είχαμε την οριστικοποίηση της χρηματοδότησης του έργου.
Η χρηματοδότηση ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ “κλείδωσε” οριστικά από το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών και συγκεκριμένα από το τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης του υπουργείου στο οποίο εντάχθηκε και με τη βούλα το συγκεκριμένο έργο που αποτελεί ουσιαστικά ένα άμεσο, βραχυπρόθεσμο “λίφτινγκ” για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε 21 γέφυρες του ΒΟΑΚ, ενόψει βεβαίως της αναβάθμισης του στο νέο αυτοκινητόδρομο…
Η εξέλιξη, που αν μη τι άλλο προκαλεί διάχυτη ικανοποίηση στην περιφέρεια Κρήτης και στον αντιπεριφερειάρχη Τεχνικών Έργων Νίκο Σκουλά που είχε “τρέξει” για τις σχετικές πιέσεις και διεκδικήσεις, έρχεται σε συνέχεια της σχετικής εξαγγελίας που είχε κάνει δια ζώσης, εδώ από το Ηράκλειο, τον Φεβρουάριο, ο υπουργός Υποδομών – Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας μαζί με τον υφυπουργό Νίκο Ταχιάο.
Ο υπουργός είχε ανακοινώσει τότε την πρόθεση της κυβέρνησης να χρηματοδοτήσει με 10 εκατομμύρια ευρώ τις αναγκαίες παρεμβάσεις στις ”σεσημασμένες” από πλευράς επικινδυνότητας γέφυρες του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, κάνοντας αποδεκτό το αίτημα της περιφέρειας Κρήτης που το είχε επισταμένως και επανειλημμένως ζητήσει αλλά είχε αφεθεί να αναμένει καρτερικά στο “ακουστικό” για μια θετική εξέλιξη.
Εδώ βεβαίως ισχύει το περίφημο κάλλιο αργά παρά ποτέ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το αρμόδιο υπουργείο έχει στα χέρια του από το 2013, μελέτες για 14 γέφυρες στην Κρήτη, οι οποίες εγκρίθηκαν στο πλαίσιο σύμβασης στα τέλη του 2009 με τίτλο «Μελέτη εντοπισμού επικινδυνότητας και αποκατάστασης φθορών και βλαβών».
Επιπροσθέτως, η περιφέρεια Κρήτης, όπως και το Παράρτημα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας είχαν χτυπήσει “καμπανάκι” εδώ και χρόνια για την κατάσταση των ασυντήρητων γεφυρών, με φόντο τη διάβρωση του οπλισμού, την αποσάθρωση του σκυροδέματος αλλά και τις πτώσεις σοβάδων από τις ασυντήρητες γέφυρες, όπως συνέβη σε γέφυρα στην περιοχή του Κατσαμπά, όπου από καθαρή τύχη δεν κινδύνεψαν οδηγοί και διερχόμενοι πολίτες.
Ήδη μάλιστα από τον Νοέμβριο του 2022, όπως είχε ανακοινώσει τότε ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Νίκος Σκουλάς, η περιφέρεια Κρήτης είχε στείλει σχετικά έγγραφα στο υπουργείο για την αναγκαιότητα έργων αποκατάστασης σε τουλάχιστον έξι γέφυρες επί του ΒΟΑΚ, ύψους 5.100.000 ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Σκουλά, η γέφυρα του ΒΟΑΚ στη λεωφόρο Καζαντζίδη (Ν. Αλικαρνασσό) αποτελεί τη Νο1 προτεραιότητα μεταξύ όλων των γεφυρών που αντιμετωπίζουν προβλήματα ενώ στο έγγραφο επισημαίνονταν πως οι γέφυρες που χρήζουν άμεσης αποκατάστασης είναι η γέφυρα της Αλικαρνασσού, η γέφυρα στο Συλλαμιανό ρέμα, η γέφυρα κάτω διάβασης στα Ληνοπεράματα, η γέφυρα της Ζουρίδας, η γέφυρα προς Σίσες και η γέφυρα Γεροποτάμου Ρεθύμνου.
Η τραγωδία στην Πάτρα ενέτεινε την αγωνία για τις γέφυρες του ΒΟΑΚ
Μετά την περσινή τραγωδία στην Πάτρα με την κατάρρευση της γέφυρας, τον νεκρό και τους εγκλωβισμένους, στο μυαλό όλων ήρθαν αυτομάτως και οι γέφυρες του ΒΟΑΚ, με τις εικόνες που προκαλούν τρόμο στους διερχόμενους οδηγούς…
Τόσο ο φωτογραφικός φακός της “Νέας Κρήτης” και του neakriti.gr, όσο και ο τηλεοπτικός φακός της “ΚΡΗΤΗ TV” είχαν αναδείξει με πλήθος ρεπορτάζ το σοβαρό ζήτημα, καταγράφοντας μια σειρά ανησυχητικών εικόνων, οι οποίες απεικονίζουν την κάκιστη κατάσταση στην οποία βρίσκονται γέφυρες του ΒΟΑΚ. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι οδηγοί δεν κρύβουν την ανησυχία τους.
Μετά την περσινή τραγωδία στην Πάτρα με την κατάρρευση της γέφυρας, τον νεκρό και τους εγκλωβισμένους, στο μυαλό όλων ήρθαν αυτομάτως και οι γέφυρες του ΒΟΑΚ, με τις εικόνες που προκαλούν τρόμο στους διερχόμενους οδηγούς
Κρεμάμενοι σοβάδες, σκουριασμένα σίδερα που “χάσκουν” απειλητικά και εμφανείς ρηγματώσεις είναι κάποιες από τις εικόνες που αντικρίζουν διασχίζοντας τις εν λόγω γέφυρες ντόπιοι και επισκέπτες.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιώργος Ταβερναράκης είχε επισημάνει: «Είμαστε σε μια σεισμική περιοχή. Αυτές οι γέφυρες είναι πολλών ετών. Έχουν πολλά χρόνια να συντηρηθούν και νομίζω ότι πολλές φορές το πρόβλημα είναι εμφανές».
Οι εικόνες στη γέφυρα της λεωφόρου Καζαντζίδη, στον Κατσαμπά, στο Γιόφυρο, αλλά και το μικρό γεφυράκι στην περιοχή του Γιοφύρου είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές. Διερχόμενοι οδηγοί τρέμουν κάθε φορά που διασχίζουν τις γέφυρες στα επίμαχα σημεία, καθώς υπάρχει ο φόβος στο ενδεχόμενο πτώσης σοβάδων.
Σε κάποιες από τις γέφυρες, εξάλλου, είναι ορατή η διάβρωση του οπλισμού και η αποσάθρωση σκυροδέματος.
Σε αυτό τον άκρως ανησυχητικό καμβά, η περιφέρεια Κρήτης επανήλθε στις οχλήσεις για την διεκδίκηση χρηματοδότησης ύψους 5,1 εκατομμυρίων ευρώ, για να φτάσουμε τελικά, μετά από μακρά αγωνιώδη αναμονή, στις χαρμόσυνες ανακοινώσεις – εξαγγελίες της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, εξαγγελίες μάλιστα που προέβλεπαν διπλάσιο ποσό.
Η γέφυρα του ΒΟΑΚ στη λεωφόρο Καζαντζίδη (Ν. Αλικαρνασσό) αποτελεί τη Νο1 προτεραιότητα μεταξύ όλων των γεφυρών που αντιμετωπίζουν προβλήματα
Το κρίσιμο κομμάτι της χρηματοδότησης κλείνει και με τη βούλα πλέον διαδικαστικά, καθώς η χρηματοδότηση των 10 εκατ. ευρώ εντάχθηκε στο τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών.
Οι 21 γέφυρες που θα γίνουν ”σωτήριες” παρεμβάσεις
Οι τόσο αναγκαίες εδώ και χρόνια παρεμβάσεις αποκατάστασης βλαβών, προβλέπεται να γίνουν σε 21 σημεία γεφυρών επί του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα – σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών, στις εξής γέφυρες:
«Α. Δ. ρέμα Γιοφύρου, Κ. Δ. του Α/Κ Κατσαμπά, Κ. Δ. Τομπρούκ – Καρτερού, Κ. Δ Τομπρούκ – ΚΤΕΟ, Κ. Δ. προς ΒΙ. ΠΕ., Κ. Δ. “Παπά – Τίτου”, Α. Δ. Ρέμα Σιλαμιανού, Κ. Δ. στα Λινοπεράματα, Γέφυρα Κ. Δ. προς Σίσες και Γέφυρα Κ. Δ. στην παραλία Φόδελε, Γέφυρα Ζουρίδας Ρεθύμνου, Γέφυρα Γεροπόταμου Ρεθύμνου, Γέφυρα Άνω Διάβασης περιοχής ποταμού Κοιλιάρη, Γέφυρα Άνω Διάβασης Αγίων Πάντων Χανίων, Γέφυρα Άνω Διάβασης οδού Βρυσσών – Ν. Χωριού, Γέφυρα Άνω Διάβασης προς Βρύσσες, Γέφυρα Άνω Διάβασης οδού Βρυσσών – Καλαμίτσι, Γέφυρα Κάτω Διάβασης λίμνης Γεωργιούπολης προς Χανιά, Γέφυρα Κάτω Διάβασης λίμνης Γεωργιούπολης προς Ρέθυμνο, Γέφυρα Κάτω Διάβασης Καλυβών, Γέφυρα ποταμού Κοιλιάρη».